Zeitblick
Das Online-Magazin der HillAc - 1. Januar 2011 - Nr. 38



Foto: HillAc

Der Uranus-Pluto-Zyklus

Die Mondphasen? Wer kennt sie nicht? - Neumond, zunehmender Halbmond, Vollmond und abnehmender Halbmond. Wir können sie nicht nur am Himmel beobachten, wir können sie auch fühlen. Z.B. Unruhe und Anspannung bei Vollmond. Viele Menschen treffen Entscheidungen in Abhängigkeit von den Mondphasen und richten somit ihr Handeln nach den Mondphasen aus. Für jedes Jahr gibt es Mondkalender mit vielen Ratschlägen und Informationen.

Die Mondphasen kennzeichnen aus geozentrischer Sicht Stationen im Mond-Sonne-Zyklus, der durchschnittlich 29 Tage, 12 Stunden und 43 Minuten dauert und in unserer Zeitrechnung den Monat determiniert. Da Mond und Sonne nicht rückläufig werden können, wird jede Station in einem Zyklus nur einmal exakt.

So wie wir den Zyklus der beiden „Himmelslichter“ Mond und Sonne betrachten können, können wir auch den Zyklus zweier beliebiger Planeten zum Gegenstand der Analyse machen. Die Betrachtung von Zyklen ist übrigens eine gängige Praxis in der Mundan-Astrologie.

---> Der Uranus-Pluto-Zyklus

Lennard Wilko


City, My City


Wellington Harbour just before sunrise / Foto: Peter Wells, February 2007

Historic Wellington - Many of the stories about Wellington told on ZEITBLICK have a historical theme to them. Like many cities around the world, Wellington has a number of places, structures and sites which have an interesting story behind them which often goes back to the actual origins of the city itself. In order to look into some of these origins, Series Four of "City, My City" investigates the circumstances and the people who together brought them to reality.

Series 4, Part 9

Fortress Wellington - A partial history of the fortification of Wellington
and its harbour


Relics, ruins and historic locations are common to all countries around the world. Many countries may boast thousands of years of history and historic sites that hark back to those very early times while others such as the United States and Australia still measure their pedigree by a mere few hundred years. At a scant 170 years this makes New Zealand the "new kid on the block" and while we don't have ancient castles, crumbling ruins or buried treasure, we do have notable locations which mark key moments in our history. The fortified locations of Wellington, and by extension the rest of New Zealand, are examples of these locations and each of these, coupled with other significant sites built for different purposes, tells of important steps in the development of this nation. From the "apron strings" of colonialism to the obedience of dominion and the autonomy and complete independence of nationhood, New Zealand has won a respected place in the world and it has often been said that we are a small nation who "punches above its weight". The fortresses of Wellington, along with those in our other cities, are part of the development of this attitude to life.

---> Fortress Wellington

© Peter Wells, Wellington, New Zealand


In Hamburg


Der Dampf-Eisbrecher "STETTIN" im Sandtorhafen am 27. Dezember 2010 / Foto: HillAc

Zu Besuch im Sandtorhafen

Der Dampf-Eisbrecher STETTIN - Baujahr 1933 - hat seinen angestammten Liegeplatz am Anleger Neumühlen, direkt am Museumshafen Oevelgönne. Doch zu besonderen Anlässen und im Winterhalbjahr macht er auch gerne mal im Traditionsschiffhafen im Sandtorhafen in der HafenCity fest. Dort ist für die Besuche des Eisbrechers ein sogar ein ständiger Liegeplatz inklusive Info-Tafel reserviert. Auf der Info-Tafel ist in englischer Sprache zu lesen:

"The STETTIN was the flagship of a fleet of five icebreakers that kept the Baltic port of Stettin open during the winter months. When put into service, the STETTIN was Germany's largest and most powerful icebreaker. At the end of World War II, the vessel escaped to Western Germany with more than 500 refugees on board. Hamburg became the STETTIN's new home port, and the vessel saw icebreaking duty on the Lower Elbe and occasionally in the Bay of Heligoland, the Kiel Canal and the Kieler Förde until 1981. In 1982, the STETTIN was acquired by the newly founded non-profit organization "Dampf-Eisbrecher STETTIN e.V." and listed as a technical monument. The purpose of this organization is to preserve the STETTIN for future generations as an operational museum vessel. Some 100 of the organization's 600 members are actively involved in the maintenance and operation of the STETTIN, which is now Germany's largest steam-powered vessel."

Der 27. Dezember 2010 war ein eiskalter, vernebelter Tag in Hamburg. Der Sandtorhafen war mit einer geschlossenen Eisdecke überzogen. Eigentlich eine Herausforderung für einen Eisbrecher. Doch als Besucher - als Gast - fügt man sich den Umständen.

Jesper Soerensen

Begegnungen mit Tarot

Heute möchte ich eine Deck-Entdeckung mit Ihnen teilen.

---> Der Tarot der keltischen Feen

Annegret Zimmer


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Jesper Soerensen